EC COMICS VE SANSÜR
40’lı yılların sonunda, Çizgi Roman dergilerinin
tirajları düşüp de Kostümlü Kahramanlar da durumu
kurtaramayınca, yayıncılar geriye kalan tek çıkar yol olan
“Horror Comics”e yönelmişlerdi. “Crime Comics” olarak da
adlandırılan bu tür, şiddet ve esrara dayanan korku hikâyelerine
yer vermesi sebebiyle 40’lı yılların sonuyla 50’li
yılların başları boyunca bir hayli satmış,
aşk romanlarını dahi geride bırakmıştı. O
dönemdeki “horror comic”lerin çoğunluğuysa Bill Gaines’in
yönettiği EC Comics adlı yayınevine aitti.
Şirketi Bill’in babası olan Max kurmuştu. Bill bu görevi, 48’de ölen babasından devralmıştı. O zamanlar ismi Educational Comics olan yayınevi Picture Stories From the Bible, Animal Fables, Tiny Tot Comics gibi dergiler yayınlıyordu. Ancak genç Gaines bu tür dergilerin pek de ticarî yayınlar olmadığının farkındaydı. Böylece, zaten başkalarınca başlatılmış olan aşk, suç, ihanet ve vahşi batı temalarına yöneldi. War Against Crime, Modern Love, Saddle Justice gibi dergiler bu dönemde doğdu. Fakat ticarî olarak başarılı olmakla birlikte, bu dergiler Gaines’i yeteri kadar tatmin etmediğinden yeni türler aramaya devam etti. Böylece yayınlarına biraz da korku unsurunu eklemeye karar vererek War Against Crime’ın bir sayısında The Vault Keeper karakterine yer verdi. Bu karakterin görevi okuyucularına korku hikâyeleri anlatmaktı. Tutup tutmayacağını görmek üzere beklemek yerine Gaines, daha da ileri giderek bütün yayınlarını korku ve bilim kurguya uyarladı.
Aşk ve suç temalarını işleyen bütün
yayınlarını birkaç aylık süre içinde Vault of Horror,
Crypt of Terror, Haunt of Fear, Weird Science, Weird
Fantasy gibi dergilerle değiştirdi. Gaines’in
yayınladığı bütün bu korku ve bilim kurgu Çizgi
Roman’ları, türlerinin hem konu hem de çizim itibarıyla en iyileri
arasında yer alır. Fakat EC Comics’in başarısını
gören diğer yayıncılar da benzer türde yayınlara
başlayınca, birkaç yıl içinde piyasa vahşet, şiddet,
cinayet, vb. temaları işleyen kalitesiz dergilerle dolar.
Bilindiği gibi, gözden ırak olan gönülden de ırak olur.
Çizgi Roman o zamana dek toplumun muhafazakâr kesiminin gözüne pek
batmamıştı. Ancak şiddet içeren dergilerin kısa sürede
gösterdiği bu artış dikkat çekiciydi. Nitekim bu dergiler, şimşekleri
üzerlerine çekmekte geç kalmazlar. Yükselen tepkiler ve çocuklarını
bu zararlı nesnelerden korumaya kararlı ailelerin ısrarlı
şikayetleri sonucunda, senato bir komite kurulmasına ve bu türdeki
dergilerin gençler üzerinde herhangi bir zararlı etkisi olup
olmadığının araştırılmasına karar
verir. Komitenin senatoya sunduğu rapor, gençlerde baş gösteren
şiddet olaylarının başlangıç tarihinin korku
dergilerinkinden çok önce olduğu ve ayrıca bu tür dergilerdeki
şiddetin televizyon ve sinemadan daha yoğun veya etkili
olmadığı yönündedir. Ancak bu arada Gaines, bazı sorulara
cevap vermek üzere diğer bazı yayıncılarla beraber komiteye
çağrılır. Ortada ciddî bir durum yoktur ve Gaines de dergilerini
savunur. Ne var ki bu olay, diğer yayıncıların ödünü
patlatır.
Gelir kaynaklarının kontrol altına alınabileceğinden
korkan bu yayıncılar, bir tür oto-sansür kurulu oluşturarak
kendilerini temize çıkarmaya çalışırlar. Tahmin
edilebileceği gibi, Gaines bu fikre karşı çıkar ve bu da
onun sonu olur. Çünkü zaten uzlaşmaz tutumu yüzünden yayın
piyasasında fazla dostu yoktur. Kurulun hazırladığı ve
uyulmasını mecburî kıldığı kurallar arasında
hiçbir yayıncının dergilerinde cinayet, seks, şiddet,
ihanet, vahşet gibi temaları işleyemeyeceği; buna
bağlı olarak dergi isimlerinde fear, horror, terror, crime gibi
kelimelerin yer alamayacağı gibi doğrudan EC’yi etkileyecek
şartlar da vardı.
EC Comics çoğunlukla bilim-kurgu, korku ve cinayet öyküleri
yayınlardı. Ancak kahraman mantığını
dışlayan bu çizgi romanlarda üstü kapalı da olsa erotizm önemli
bir yer tutar, seks cinayetleri gibi “sıcak” konular sık sık
işlenirdi. Yayıncıların birleşerek
oluşturdukları özdenetim kurulu 40 maddeden oluşan bir “kod”
hazırlamıştı ve bu kod çizgi romanlarda yer almaması
gereken her durumu detaylı olarak açıklıyordu. Kurula üye
yayıncılarla çalışan tüm yaratıcılar da bu ahlak
kurallarına uymak zorundaydılar. Buna göre küfür, cinsellik,
şiddet ve tahrik unsuru olarak algılanabilecek her türlü
davranış yasaktı. Kadın ve erkeklerin bedensel özellikleri
dahi erotik olmayacak şekilde çizilmeliydi. Cinayet ve ölüm, “tu kaka”
şeylerdi. Seks kelimesi sözlükten çıkarılmıştı.
Ailevi değerler yüceltilmeli ve siyaset yapılmamalıydı. Gaines,
buna boyun eğmedi ve dergilerini kendi bildiği gibi yayınlamaya
devam etti. Benzer bir oto-sansür olayı birkaç yıl önce de
yaşanmış, ama kısa sürede
başarısızlığa uğramıştı. Fakat o
sıralar korku dergileri bu denli yaygın değildi. Comics Code
Authority adını alan kurula kısa sürede tüm yayıncılar
ve dağıtımcılar üye olunca EC, ürünlerini
dağıtacak kimse bulamaz oldu. Bu ikinci deneme içinde yoğun
toplumsal tepkileri de barındırdığından, kimsenin
karşı koyamadığı bir güç gösterisine dönüştü ve
tümden başarıya ulaştı. Tüm ülkede Code’a üye olmayan
hiçbir yayıncı kalmadı. Tepki gösterenler iflasın
eşiğine geldi. Böylece yavaş yavaş Gaines, tüm dergilerini
kapatmak zorunda kaldı. Aslında amaç da buydu: çocukları
şiddetin zararlı etkilerinden korumaktan ziyade, daha çok
kazandığı ve işi daha iyi bildiği için Gaines’i çökertmek!
Bu olay, Amerikan Çizgi Roman tarihinin en yüz kızartıcı
sayfalarından birini oluşturur.
Gaines’in çökmesi, “horror comic”lerin de çöküşünü
hızlandırır. Zaten CCA üyeleri bu türdeki yayınları
durdurmuştur. Gaines’e güvenerek direnen birkaç küçük yayıncı da
EC ile birlikte çıkmaza girer. Toplumun olay üzerindeki etkisi
yoğundur ve bu, “crime” dergilerinin iyiden iyiye sonunu getirir. Ne var
ki bu durum sadece korku türünü değil, bütün bir Çizgi Roman sektörünü
etkiler. 54’den bu yana bütün Çizgi Roman dergileri, Comics Code’a hesap vermek
zorunda kalır. Bu sayede belki çocuklar uzun yıllar boyunca
zararlı etkilerden korunmuş (!?) olur ama, A.B.D. Çizgi Roman’ı
da uzun yıllar boyunca bir tür kısır döngü içinde
sıkışıp kalır. 50’li yıllar bu açıdan hem
Çizgi Roman dergileri, hem de Çizgi Roman strip’leri için tamamıyla
amaçsız bir dönem olur. 70’lerde Süper Kahraman ekolünün dönüşüne
dek...
Comics Code günümüzde hala varlığını sürdürüyor.
Neyse ki bu, sadece sembolik olarak hissediliyor. Her geçen gün artan
sayıda dergi, Code kurallarını hiçe sayarak ve hatta “Yetişkinler
İçin” ibaresini kullanarak yayın hayatına atılıyor.
Gene de, hiç bir işlevi kalmamış olmasına rağmen
Comics Code Authority’nin halen iptal edilmemesi oldukça ilginçtir. Sürüp giden
tartışmalar şimdi “Yetişkinler İçin” ibaresinin de bir
tür kısıtlama getirip getirmeyeceği yönünde.
Gaines’in popüler dergilerinden geriye bir tek Mad kaldı
ki, o da Comics Code’un çocuksu sansüründen kurtulabilmek için format
değiştirerek dört renkli comic-book’tan siyah-beyaz magazine’e geçti.
Bugün hala yayınına aynı formatta devam ediyor.
COMICS CODE AUTHORITY
Giriş:
2. Dünya Savaşından sonra ciddi bir bunalım içinde bulunan
yayıncılar, tek çıkış yolu olarak gördükleri
şiddete yönelirler. Abartılı bir şiddet unsuruyla
desteklenen suç ve korku hikâyelerini içeren dergiler ilk başta
yayıncılarını rahatlatsa da, kısa bir süre sonra
Amerikan Senatosu’nun sansür teklifi yollarına duvar örer.
Yayıncılar bu beladan kurtulmak için “Comics Code Authority”yi
kurarak, günümüze dek sürecek olan bir oto-sansür uygulaması başlatırlar.
Toplumsal tepkiler sonucunda, “suç” dergileri kısa bir süre içinde yok
olur. Ne var ki bu durum bütün Çizgi Roman sektörünü etkiler. 1954’den itibaren
bütün Çizgi Roman dergileri, Comics Code’a hesap vermek zorunda kalırlar.
Bunun sonucu olarak Amerikan Çizgi Roman’ı 20 yıl sürecek bir
kısır döngü içine girer.
Comics
Code Authority (CCA) 1954’te yayınladığı ve tüm üyelerinin
benimsediği standartları 1971 yılında gözden geçirmiş
ve 1989’da da yeniden düzenlemiştir. Bu yazının devamında
CCA yönergelerinin ilk versiyonu ve devamında yapılan revizyonlar
aslına sadık kalarak aktarılmıştır.
Comics Code-1
(1954)
Çizgi Roman
Kuralları Otoritesi’nin Yayın İçeriğine Yönelik
Standartları (ilk benimsendiği şekliyle)
Genel Standartlar
Bölüm A:
- Suç asla kanun ve adalete güvensizlik yaratacak veya suçluya şefkat duyulacak veya başkalarına ilham verecek şekilde sunulmamalı.
- Hiç bir çizgi roman bir suçun detaylarını belirgin şekilde sunmamalı.
- Polis, yargıç, devlet memurları ve toplumca sayılan kurumlar asla kurulu düzene saygısızlık edilecek şekilde sunulmamalı.
- Eğer suç betimlenecekse bu aşağılık ve zevksiz bir aktivite olarak tanımlanmalı.
- Suçlular alımlı ve taklit isteği yaratacak şekilde sunulmamalı.
- Her durumda iyilik kötülüğü yenmeli ve suçlu kabahatlerinden dolayı cezalandırılmalı.
- Aşırı şiddet içeren sahnelerden kaçınılmalı; acımasız işkence sahneleri, uzun ve gereksiz bıçak veya silah oyunları, fiziksel ızdırap, kanlı ve tüyler ürpertici suçlar elimine edilmeli.
- Bilinen veya bilinmeyen taşınabilir silah saklama metotları gösterilmemeli.
- Polis memurlarının bir suçlunun aktiviteleri sonucu öldüğü durumlar önlenmeli.
- Çocuk kaçırma suçu asla detaylı olarak aktarılmamalı, kaçıran asla bir kazanç elde etmemeli ve suçlu her durumda cezalandırılmalı.
- “Suç” kelimesi bir çizgi roman dergisinde asla diğer kelimelerden farkedilir derecede daha büyük olarak yazılmamalı, “suç” kelimesi dergi kapağında asla tek başına yer almamalı.
- “Suç” kelimesinin öykü başlıklarında veya dergi isimlerinde kullanımı sınırlanmalı.
Genel Standartlar
Bölüm B:
- Hiçbir çizgi roman dergisi “korku” veya “terör” kelimesini isminde kullanmamalı.
- Korku sahnelerine, aşırı kan dökülen sahnelere, kanlı veya tüyler ürpertici suçlara, ahlaksızlığa, şehvete, sadizme, mazoşizme izin verilmemeli.
- Tüm dehşet verici, rezil, ürkünç çizimler elimine edilmeli.
- Kötülük içeren öykülerin dahil edilmesine veya yayınlanmasına, ancak bir ahlak dersi vermek niyetiyle izin verilmeli ve kötülük hiçbir durumda cazip olmamalı, okuyucunun duyarlılıkları zedelenmemeli.
- Yürüyen ölülerin veya vampirlerin yeraldığı sahneler, işkence yapmak üzere tasarlanan aletler, vampirizm, cinler, yamyamlık ve kurtadamlık yasaklanmalı.
Genel Standartlar
Bölüm C:
Burada özellikle
belirtilmeyen, ancak bu Kod’un anlamına ve amacına ters olan, genel
beğeni ve terbiyeyi çiğneyen tüm unsurlar veya teknikler
yasaklanmalıdır.
Diyalog:
1.
Kutsal değerlere
saygısızlık, müstehcenlik, çamur atmak, terbiyesizlik veya
nahoş anlamlar kazanan kelime ve semboller yasaktır.
2.
Bedensel acı ve
biçimsizliklere göndermeleri önlemek amacıyla özel önlemler
alınmalıdır.
3.
Her ne kadar argo ve
günlük konuşma diline izin verilse de, aşırı
kullanılmaları önlenmeli ve mümkün olan yerlerde dil bilgisi
kurallarına uyulmalıdır.
İnanç:
Dinsel veya ırksal herhangi bir toplulukla alay etmek veya
saldırmak asla kabul edilemez.
Kostüm:
1.
Çıplaklığın
her türü, uygunsuz ve yersiz ifşa yasaktır.
2.
Müstehcen ve açık
saçık ilüstrasyonlar veya müstehcen duruşlar kabul edilemez.
3.
Tüm karakterler toplum
tarafından kabul edilebilir düzeyde giyinik olarak betimlenmelidir.
4.
Kadınlar gerçekçi bir
şekilde ve hiçbir bedensel özellikleri abartılmaksızın
çizilmelidir.
Not: Kostüm, diyalog
veya çizimlerle ilgili tüm yasaklamalar çizgi roman dergisinin içeriğine
yönelik olduğu kadar kapağına yönelik olarak da
algılanmalıdır.
Evlilik ve Seks:
1.
Boşanma ne mizahi
olarak, ne de arzu edilir bir şey olarak ele alınmamalıdır.
2.
Yasadışı
cinsel ilişkiler ne ima edilmeli, ne de betimlenmelidir. Sert aşk
sahneleri de tıpkı cinsel anormallikler gibi kabul edilemez.
3.
Ebeveynlere, ahlaki
değerlere ve onurlu davranışlara saygı teşvik
edilmelidir. Aşka dair sorunlara anlayış ve şefkatle
yaklaşmak, ahlaki çarpıklık için bir sebep teşkil edemez.
4.
Sevgi-aşk öykülerinin
yaklaşımı aile değerlerini ve evliliğin
kutsallığını vurgulamalıdır.
5.
Tutku veya romantik ilgi
asla temel ve aşağılık duyguları uyarıcı
şekilde ele alınmamalıdır.
6.
Ayartma ve tecavüz asla
gösterilmemeli veya ima edilmemelidir.
7.
Cinsel sapıklık
veya bu yöndeki çıkarımlar tamamıyla
yasaklanmıştır.
Reklamla İlgili Konular:
1.
İçki ve tütün
ürünlerinin reklamları kabul edilemez.
2.
Seks veya seks
öğretim kitaplarının reklamları kabul edilemez.
3.
Çıplak veya yarı
çıplak figürlerin yeraldığı kartpostalların,
“pin-up”ların, “sanatsal” çalışmaların
satışı yasaktır.
4.
Bıçak,
taşınabilir silah veya gerçekçi silah suretlerinin
satışına yönelik reklamlar yasaktır.
5.
Havai fişek
satışlarına yönelik reklamlar yasaktır.
6.
Kumar malzemeleri veya
kumara ilişkin basılı materyallerin satışına
yönelik reklamlar yasaktır.
7.
Gösteriş
maksatlı çıplaklığa ve müstehcen duruşlara hiçbir
ürünün reklamında izin verilmemeli; giyimli bedenler nahoş veya
toplumsal değerlere ters bir şekilde sunulmamalıdır.
8.
Her yayıncı
mümkün olduğu ölçüde reklamlarda ifade edilenlerin doğruluğunu
araştırmalı ve yanlış yorumların önüne
geçmelidir.
9.
Tartışılır
özelliklere sahip tıp, sağlık veya temizlik ürünlerinin
reklamları geri çevrilmelidir. Amerikan Tıp Birliği veya
Amerikan Diş Birliği tarafından onaylanan tıp, sağlık
veya temizlik ürünlerine ait reklamlar bu Kod’un reklamla ilgili diğer
şartlarına uymaları koşuluyla kabul edilebilir
sayılmalıdır.
Kaynak:
Comix, a
History of Comic Books in America, Les Daniels. ã1971 Outerbridge and Deinstfrey, New York.
Tekrarbasım: Ink 19 Magazine, Ocak 1994.
Jamie Coville tarafından 15 Ağustos 1996’da geocities.com’daki sayfasında yayınlandığı haliyle Kosta Ceran tarafından 8 Şubat 2004’te Türkçe’ye uyarlanmıştır.
Tekrarbasım: Ink 19 Magazine, Ocak 1994.
Jamie Coville tarafından 15 Ağustos 1996’da geocities.com’daki sayfasında yayınlandığı haliyle Kosta Ceran tarafından 8 Şubat 2004’te Türkçe’ye uyarlanmıştır.
CCA
yönergeleri ilk benimsendiğinde toplumun gençler üzerindeki
baskısı oldukça yoğundu ve bu durum orjinal Kod’da kendini belli
ediyordu. Aradan geçen yıllar toplumsal ahlak lurallarını
değiştirdiği gibi, gençlere ilişkin hassasiyetlerin
sıralamasında da farklılıklara yol açtı. Bunun
sonucunda CCA, (yüksek ihtimalle üyelerinden gelen baskılar sonucu)
orjinal yönergelerde bazı düzeltmeler ve düzenleyici ekler yapma
gereğini hissetti. Bu eklerle önceki kurallara bazı istisnalar
kazandırılırken aynı zamanda ilk taslakta üstünde pek
durulmayan uyuşturucuya daha fazla ağırlık verildi.
Comics Code-2
(1971)
Amerika Çizgi Roman Dergileri Birliği A.Ş.
Kuralları
(aslına kıyasla revize edilmiş şekliyle)
(ek) Bu onay mührü sadece
yayından önce Çizgi Roman Kuralları Otoritesi tarafından
dikkatle gözden geçirilen ve Kod’un şart koştuğu yüksek ahlaki
değerlere ve erdeme uygun olduğu tespit edilen çizgi roman
dergilerinde bulunur.
(ek) Önsöz
Çizgi roman dergileri, ya da
yaygın olarak bilindiği şekliyle çizgi roman medyumu, artık
Amerikan kültür sahnesinde bir yetişkin olarak yer
aldığından, sorumluluklarının hakkını
vermelidir.
Sürekli gelişen teknikler ve
daha yüksek standartlar bu sorumluluklarla elele gitmektedir.
Çağdaş hayata olumlu bir
katkıda bulunmak amacıyla endüstrinin salim ve
sağlıklı bir eğlence için yeni sahalar araması
gerekmektedir. Çizgi romanları yazmak, çizmek, basmak, yayınlamak ve
satmaktan sorumlu olan kişiler bu amaç için
uğraşmaktadırlar ve geçmişte övgüye değer bir iş
çıkarmışlardır.
İlerleme ve gelişme
konusundaki tutumları diğer medyalarla
karşılaştırıldığında olumludur. Göze
çarpan bir örnek çizgi romanın öğrenim ve öğretim için nadir ve
etkili bir araç olarak gelişimidir. Çizgi romanlar aynı zamanda
çağdaş hayatın eleştirisini yaparak toplumsal alanda
tartışmalara katkıda bulunmuştur.
Endüstri üyeleri bilmelidir ki elde
edilen kazançlar kaybolmamıştır ve çizgi romanın
sağlıklı ve eğitimsel bir eğlence biçimi olarak
yozlaşmasına meyil hazırlayabilecek standart dışı
uygulamalara izin verilmeyecektir.
Bu nedenle, Amerika Çizgi Roman
Kuralları Birliği A.Ş. bu Kod’u benimsemiş ve
yaptırımını bağımız bir Otoritenin ellerine
teslim etmiştir.
Ayrıca, Birlik üyeleri bu
Kod’un maksat ve anlamını endüstrinin büyümesi için yaşamsal bir
araç olarak onaylamışlardır.
Bu bağlamda, Kod ilkelerine
vicdanen sadık kalacaklarını ve Yönetici tarafından Kod’u
esas alarak verilen tüm kararlara uyacaklarını taahhüt
etmişlerdir.
(ek) Yayın
İçeriğine Yönelik Kod
Genel
Standartlar Bölüm A:
(düzeltme) 1. “...veya suçluya şefkat
duyulacak...” lafı çıkarıldı.
(düzeltme) 2. “Hiçbir muhtemel suçlunun makul
olarak tekrarlayamayacağı denli inanması zor veya sahte-bilimsel
suçlar istisnadır” cümlesi eklendi.
(düzeltme) 3. “asla” kelimesi
çıkarıldı. “Eğer bunlardan biri kanundışı
bir davranışta bulunurken sunulacaksa, bunun istisnai bir durum
olduğu ve suçlunun kanuni cezaya çarptırılacağı ifade
edilmeli” cümlesi eklendi.
(düzeltme) 4. “Eğer suç betimlenecekse”
lafı “Eğer bir suç betimlenecekse” şeklinde düzeltildi.
(düzeltme) 5. “Haksızca elde ettikleri
kazanç sonucu mutsuz sona ulaşmadıkları ve taklit isteği
yarattıkları sürece suçlular albenisi olan koşullarda
sunulmamalı” şeklinde değiştirildi.
(düzeltme) 8. “Benzer bir saklama metodunun
uygulanmasının mümkün olmadığı haller hariç” cümlesi
eklendi.
(düzeltme) 9. “Suçlunun, suçu sebebiyle sefil
bir hayat sürdüğü ve bu suç için adalet önüne
çıkarıldığı haller hariç” cümlesi eklendi.
(düzeltme) 11. “...bir çizgi roman
dergisinde...” lafı “...bir çizgi roman dergisinin kapağında...”
olarak değiştirildi. “...farkedilir derecede daha büyük...” lafı
ise “...farkedilir derecede daha büyük boyutlu...” şeklinde düzeltildi.
(ek) Kostüm
1.
Çıplaklığın
her türü yasaktır. Açık saçık ve müstehcen ilüstrasyonlar kabul
edilemez.
2.
Kadınlar
gerçekçi bir şekilde çizilmeli ve bedensel vasıflarına gereksiz
vurgulardan kaçınılmalı.
(ek) Evlilik ve Seks
1.
Boşanma
mizahi olarak ele alınmamalı veya arzu edilir birşey olarak
sunulmamalı.
2.
Yasadışı
cinsel ilişkiler betimlenemez ve cinsel anormallikler kabul edilemez.
3.
Aile
birimini ilgilendiren tüm durumlar nihai gaye olarak çocukların ve aile
hayatının korunmasını edinmeli. Ahlaki değerlerin
çiğnenmesi hiçbir şekilde mükafatlandırılır bir
şey olarak betimlenmemeli.
4.
Tecavüz
asla gösterilmemeli veya ima edilmemeli. Ayartma gösterilmemeli.
5.
Cinsel
sapıklık veya bu yöndeki çıkarımlar tamamıyla
yasaklanmıştır.
Genel
Standartlar Bölüm B:
(düzeltme) 1. “Bu kelimeler sağgörülü bir
şekilde derginin içeriğinde kulanılabilir” cümlesi eklendi.
Ayrıca “Dipnot: Korku ve terör kelimelerinin dergi içeriğindeki bir
öykünün başlığı olarak kullanılmasının
sağgörülü olmayacağına karar verilmiş ve
dolayısıyla yasaklanmıştır.” şeklinde bir not
eklendi.
(düzeltme) 5. Bu madde “Yürüyen ölülerin
yeraldığı sahneler, işkence sahneleri ve bu iş için
tasarlanan aletler kullanılmamalı. Vampir, cin ve kurtadam
figürlerinin kullanımına ananevi tarzda oldukları taktirde izin
verilmeli. Frankenstein, Dracula ve diğer klasikleşmiş yüksek
kaliteli edebi çalışmalara imza atan ve çalışmaları
bütün dünya okullarında okutulan Edgar Allan Poe, Saki, Conan Doyle gibi
saygıdeğer yazarların eserleri bu duruma örnek teşkil eder”
şeklinde değiştirildi.
(ek) 6. Uyuşturucu ve ilaç
bağımlılığı sadece kötü bir
alışkanlık olarak gösterilmeli. Eğer bir sunumda
aşağıda listelenen durumlar oluşmuşsa, uyuşturucu
ve ilaç bağımlılığı veya bağımlılk
yaratan uyuşturucu ve ilaçların yasadışı ticareti
gösterilmemeli veya tarif edilmemeli:
a.
Bu gibi
maddelerin kullanımını herhangi bir şekilde
yüreklendiriyor, kışkırtıyor, savunuyorsa;
b.
Yazı
veya diyalogla bu maddelerin geçici fakat cazip etkilerini görsel olarak
vurguluyorsa;
c.
Uyuşturucu
veya ilaç bağımlılığının hızlı ve
kolay bir şekilde aşılabileceğini ima ediyorsa;
d.
Uyuşturucu
veya ilaç elde etmenin veya enjekte etmek için kullanılan alet ve
cihazların detaylarını gösteriyor veya tarif ediyorsa veya
herhangi bir şekilde uyuşturucu alınmasını
betimliyorsa;
e.
Uyuşturucu
veya ilaç ticaretinin kazançlarını vurguluyorsa;
f.
Bilerek
uyuşturucu veya ilaç ticareti yapan veya kullanan çocuklara yer veriyorsa;
g.
Uyuşturucu
veya ilaç kullanımını hafife alır bir tavırda
sergiliyor veya ima ediyorsa;
h.
Uyuşturucu
veya ilaç kullanımını hikayenin bütününde veya büyük bir
kısmında vurguluyor ve kınama payını son panellere
bırakıyorsa.
Genel Standartlar Bölüm C:
Diyalog:
(düzeltme) 1. “...nahoş anlamlar kazanan
kelime veya semboller...” lafı “...çağdaş standartlara göre
yorumlanan ve nahoş olarak değerlendirilecek anlamlar kazanan kelime
veya semboller...” olarak değiştirildi.
(düzeltme) 2.“göndermeler” kelimesi
“küçümseyici göndermeler” olarak değiştirldi.
“Kostüm” ile
“Evlilik ve Seks” alt başlıkları bu bölümden
çıkarılarak düzeltilmiş halleriyle Bölüm A’ya
aktarıldı.
Reklamla
İlgili Konular:
(ek) Yönetmelikler Amerika Çizgi
Roman Dergileri Birliği A.Ş. üyelerince yayınlanan tüm çizgi
roman dergilerinde uygulanacaktır. Genel beğeniler, reklam kabulünde
yol gösterici prensip olacaktır.
1954’teki orjinal Kod’a üye olmayan yayıncı
yoktu. Daha sonra ’68 kuşağı Kod’un öne sürdüğü
sınırlamaları hiçe saymaya başlayınca CCA üyesi
olmayan yayıncılar türedi. 1971’de yapılan değişikliklerle
Kod, mevcut üyelerini elinde tutmayı başardı. Ancak ekonomik
şartlar ve toplumsal değerler hızla
değiştiğinden, birkaç yıl sonra CCA üyeleri bile Kod’u
delmeye başladı. Kod’un en önemli iki uygulayıcısından
biri olan Marvel (diğeri DC), CCA damgası taşımayan ilk
dergisini bu dönemde yayınladı, hem de bunu dönemin en çok satan
dergilerinden olan Spider-Man’de uyuşturucu
bağımlılığını işleyen bir öyküyle
yaptı. Bunun üzerine CCA, yönergeleri sıfırdan yazma
zorunluluğunu hissetti. Varlığını sürdürebilmek için
1989’da yeni ve daha modern bir Kod oluşturdu.
Comics Code-3 (1989)
Amerika Çizgi Roman Dergileri Birliği’nin Çizgi Roman Kuralları (yeniden yazılmış şekliyle)
Önsöz
Amerika Çizgi Roman Dergileri
Birliği, toplumun çocuklara yönelik bir eğlence biçimi olarak
terbiyeli ve sağlıklı çizgi romanlar talep etmeyi hak
ettiği ilkesine kendini adamış bir grup yayıncı
tarafından 1954 yılında oluşturulmuştur. Bu
yayıncılar, amaçları doğrultusunda bir içerik rehberi
saptamış, bir teftiş kurulu atamış ve Çizgi Roman
Kuralları Mührü’nü oluşturmuştur. Mühür, üyelerin bu
kuralları uygulama konusunda paylaştığı sorumluluk
bilinci konusunda halkı bilgilendirmek amacıyla Birlik üyesi
yayıncıların dergilerinde kullanılmıştır.
Aradan geçen bu otuz
yıllık sürede, Amerikan hayat biçiminin neredeyse her yönünde
olduğu gibi, çizgi roman endüstrisinde de değişimler
yaşanmıştır. Ancak Birliğin yayıncı üyeleri
amaçlarına sadık kalmıştır. Çizgi Roman Kod’unun
güncelleştirilmiş yeni versiyonu da bu sadakatin bir ifadesidir.
Birlik üyeleri hepimizin
paylaştığı şu ilkeyi burada onaylamaktadır: Kod
Mührünü taşıyan dergiler, içeriğinde temel Amerikan ahlaki ve
kültürel değerlerini yücelten ve bir ebeveynin güvenle satın
alabileceği çizgi romanlar olacaktır.
Kurumlar
Genel kural olarak; kolayca
tanımlanabilen ulusal, toplumsal, siyasal, kültürel, etnik ve ırksal
gruplar, dini dernekler ve adalet kurumları olumlu şekilde
betimlenecektir. Bu tanıma sayısız departmanları,
ajansları ve servisleriyle ulusal, eyaletsel ve kentsel seviyelerdeki
hükümet güçleri: FBI, Gizli Servis, CIA v.b. kanun uygulama kurumları,
ister Birleşik Devletler ister yabancı olsun Ordu; bilinen dini
organizasyonlar; etnik yardımlaşma dernekleri; yabancı liderler
ve başka hükümetlerin veya ulusal grupların temsilcileri; ve yaşam
biçimleriyle tanımlanan toplumsal gruplar, homoseksüeller, ekonomik
açıdan dezavantajlı durumda olanlar, ekonomik açıdan
imtiyazlı olanlar, evsizler, kıdemli vatandaşlar, yaşça
küçük olanlar, v.b. dahildir.
Sosyal açıdan sorumluluk ifade
eden tavırlar lehte gösterilecek ve desteklenecektir. Sosyal açıdan
uygunsuz, sorumsuz veya yasadışı davranışlar spesifik
birey veya grupların spesifik hareketleri olarak gösterilecek ve herhangi
bir yaygın grubun veya gerçek kişilerin rutin aktiviteleri olarak
yansıtılmayacaktır.
Eğer, dramatik sebeplerle bir
grup bireyin olumsuz şekilde betimlenmesi zorunluysa, grubun ve grup
üyelerinin isimleri kurmaca olacak ve aktiviteleri de gerçek bir grubun rutin
aktiviteleriyle yakından ilgili olmayacaktır.
Klişeleşmiş imge ve
aktiviteler spesifik ulusal, etnik veya sosyoekonomik grupları küçük
düşürmek amacıyla kullanılmayacaktır.
Dil
Bir çizgi romanda kullanılan
dil, çocukların da dahil olduğu geniş kitlelere uygun
olacaktır. Doğru dil bilgisi ve gramer kullanımı
teşvik edilecektir. Yayıncılar çizgi romanlarında
kullanılan dille ilgili genel zevklere uygun ve sorumlu bir tavır
takınacaktır. Küstah veya müstehcen kelimeler, semboller ve
hareketler yasaktır.
Bedensel engellere,
hastalıklara, etnik artyapılara, cinsel tercihlere, dinsel
inanışlara veya ırklara göndermeler dramatik sebeplerle
aşağılayıcı bir tarzda sunuluyorsa, kabul edilemez
olarak gösterilmelidir.
Şiddet
Bir çizgi roman öyküsü
içeriğinde şiddet sahneleri veya faaliyetleri, dramatik açıdan
uygun olduğu taktirde yer alabilir. Ancak şiddet
davranışları kabul edilebilir şeyler olarak
gösterilmeyecektir. Bu tip faaliyetler eğer gerçekçi bir tarzda
sunulacaksa, doğal sonuçlarının da aktarılmasına
dikkat edilmelidir. Yayıncılar aşırı düzeydeki
şiddetten, inandırıcı şiddet tasvirlerinden ve kan
akıtma sahnelerinden kaçınmalıdır. Yayıncılar
taklit edilebilir şiddet davranışları konusunda
okuyucuları bilgilendirebilecek detayları sunmayacaktır.
Karakterler
Karakter sunumları dikkatle
tasarlanacak ve ulusal, etnik, dinsel, cinsel, siyasi, sosyoekonomik
eğilimlere hassasiyet gösterecektir.
Eğer dramatik açıdan bir
karakterin bir diğerini cinsiyeti, etnik kökeni, dini, cinsel tercihleri,
siyasal görüşleri, sosyoekonomik dezavantajları dolayısıyla
küçük düşürmesi uygunsa, bu aşağılayıcı
davranışlar için karakterin kendisine sorumluluk yüklenmemelidir.
Kahramanlar birer örnek kişilik olmalı ve egemen toplumsal
davranışlar sergilemelidir.
Bağımlılık
Yaratan Maddeler
Sağlıklı bir
yaşam biçimi arzu edilir bir şey olarak sunulacaktır. Ancak
kullanımı kısıtlanmış veya yasaklanmış
maddeler, ister yasal ister yasadışı olsun, çağdaş
hayatın bir gerçeğidir ve de dramatik açıdan uygun
olduğunda betimlenebilir.
Alkol, uyuşturucu, ilaç ve
tütün maddelerinin tüketimi albenili bir şekilde sunulmayacaktır.
Kullanımı yasal olan maddelerin normal ve sorumlu tüketim
sınırı aşılıp tüketim bir suistimal halini
aldığında, bu ayırım net bir şekilde
yapılacak ve bu durumun yan etkileri ifade edilecektir.
Yasadışı
ilaçların kullanımı ve tütün (çiğnenen tütün dahil), alkol,
reçeteyle satılan ilaçlar gibi maddelerin zarar verici derecede
aşırı kullanımı Bağımlılık Yaratan
Maddeler tanımına girer.
Yasal ve yasadışı
tehlikeli madde kullanımının betimlenmesi mümkün olduğunca
kısıtlanmalı ve yalnızca öykü yapısından
kaynaklanan durumlarda gösterilmelidir. Ancak bu öykülerde aktarılan
olaylar, bağımlılık yaratan maddelerin nasıl
kullanılacağına dair detaylar içermemelidir. Her öyküde,
kullandığı maddelerin bedensel, zihinsel ve/veya toplumsal yan
etkileri dolayısıyla kullanan kişinin cezasını
çektiği gösterilecektir.
Suç
Her ne kadar suç ve suçlular
dramatik yapı gereği betimlenebilse de, ne suç ne de suçlular hiç bir
zaman okuyucularda taklit arzusu uyandıracak şekilde
sunulmayacaktır. Öykülerde taklit edilebilir suç işleme teknikleri
veya metotları yer almayacaktır.
Kıyafet ve Cinsellik
Bir çizgi romandaki kostümler,
çağdaş giyim tarzına ve modaya uygun olduğu sürece kabul
edilebilir olarak algılanacaktır.
Yetişkinlere yönelik sahne ve
diyaloglar duyarlı, genel beğenilere uygun ve geniş
yığınlarca kabul edilebilecek şekilde sunulacaktır.
İnsanoğlunun başlıca cinsel özellikleri asla
gösterilmeyecektir. Cinsel aktiviteler asla tasvir edilmeyecektir.
İdari Prosedür
I
Üye
yayıncılar, Kod Mührü’nü taşımasını istedikleri
bütün çizgi romanlarını yayından önce incelenmek üzere Kod
Yöneticisi’ne göndereceklerdir. Yönetici bu dergileri, Sabit Heyet
tarafından aldığı yönergeler doğrultusunda inceleyerek
ya mührü taşımalarına onay verecek ya da yorumlarıyla
beraber yayıncıya iade edecektir. Yayıncının sorumlu
editörü ya çizgi romanı bu yorumlar doğrultusunda gözden geçirecek
veya oluşan kaygıları yöneticiyle tartışarak bir
uzlaşmaya varacaktır. Bu tartışma sürecinde ya derginin
değişikliğe uğramadan Kod Mührü’nü hakkıyla
taşımasının nasıl mümkün
kılınacağı ya da her iki tarafı memnun edecek
alternatif değişikliklerin neler olacağı belirlenecektir.
Editör ile yönetici arasında herhangi bir anlaşmaya
varılamaması durumunda, mesele sabit heyete havale edilebilecektir.
Bu durumda heyet bahsi geçen çizgi romanın kod mührünü hangi
şartlarla taşıyıp taşıyamayacağına
karar vermek üzere en kısa sürede toplanacaktır. Sabit heyetin
kararları, yayıncılar için bağlayıcı nitelikte
olacaktır. Tüm üye yayıncılar, onaylanmamış dergilerde
kod mührünü kullanmamayı kabul etmişlerdir.
II
Amerika
Çizgi Roman Dergileri Birliği üyeleri arasında Kod Mührü’nü
taşımaya yönelik olarak hazırlanmamış ve
dolayısıyla yukarıda tarif edilen onay sürecinden geçmesi
gerekmeyen çizgi romanlar yayınlamayı tercih eden
yayıncılar da mevcuttur. Bu kategorideki çizgi romanlar arasında
yetişkin okuyuculara yönelik dergiler olabilir. Üye yayıncılar
bu yayınları sadece dağıtıcı ve
satıcıları dergi içeriği konusunda haberdar etmenin mümkün
olacağı dağıtım kanallarını kullanarak
dağıtacaklarını ve böylece bu yayınların hitap
ettikleri kitlelere ulaşmasını sağlayacaklarını
taahhüt ederler. Üye yayıncılar bu yayınları, geleneksel
gazete bayileri gibi belirli yayınların içeriği hakkında
bunları raflarına koymadan önce bilgi sahibi olmayan kişilerce
işletilen dağıtım noktalarına dağıtmaktan
kaçınacaklarını teyid ederler.
III
Sürekli
bir değişim içinde olan toplumumuzu ilgilendiren bütün
karmaşık konulara tek bir döküman içerisinde yer vermenin mümkün
olamayacağını kabul eden üye yayıncılar, her üyenin
kıdemli elemanlarından birer editörün oluşturduğu sabit bir
heyet tesis etmiştir. Heyet düzenli olarak buluşacak ve
yayınlarımızı ilgilendiren konuları ortaya
çıktıkça gözden geçirip Çizgi Roman Kod’una uygun olarak yöneticiyle
görüşecek ve gerekli gördüğünde Çizgi Roman Kodu’nun önceki
yazılı yönergelerini güncelleyecek veya yenileyecektir.
Kaynak:
Seal of Approval: The History of the Comics Code, Amy Kiste Nyberg.
Tony Isabella’nın katkılarıyla Jamie Coville tarafından 15 Ağustos 1996’da geocities.com’daki sayfasında yayınlandığı haliyle Kosta Ceran tarafından 23 Şubat 2004’te Türkçe’ye uyarlanmıştır.
Seal of Approval: The History of the Comics Code, Amy Kiste Nyberg.
Tony Isabella’nın katkılarıyla Jamie Coville tarafından 15 Ağustos 1996’da geocities.com’daki sayfasında yayınlandığı haliyle Kosta Ceran tarafından 23 Şubat 2004’te Türkçe’ye uyarlanmıştır.
Görüldüğü üzere Kod’un tekrar
yazımında, üstü kapalı da olsa eşcinsellik ve cinsel
marjinallik kavramlarına yer verilmiş, hatta ahlak
kurallarını çiğnememek koşuluyla göndermelere müsade
edilmiştir. Uyuşturucu kullanımı dahi öykünün
akışı içerisinde kabul edilebilir olarak
tanımlanmıştır. Şiddet ve cinsellik
kullanımı eski versiyonlara kıyasla çok daha serbesttir. Bu
açıdan CCA’nin çağa ayak uydurma konusunda kayda değer çalışmalar
yaptığı söylenebilir. Ancak gene de 90’lı yıllar, CCA
mührünü taşımayan dergilerin ağırlığını
hissettirdiği yıllar oldu. Üyesi oldukları halde CCA prosedürleriyle
uğraşmak istemeyen yayıncılar dergilerinde kendi
insiyatifleriyle “Yetişkinler İçindir” ibaresini kullanarak her türlü
sansürü dışlama yolunu tercih ettiler.
Çıkış: 80’li
yıllar boyunca Çizgi Roman okuyucusunun ortalama yaş düzeyi
arttığından, Çizgi Roman’larda işlenen konular da göreceli
bir şekilde olgunlaştı. Gerçi yazarlar 68’lerdeki Underground
Comic’lerin seks ve uyuşturucu dolu dünyasına yaklaşmamayı
tercih ederek bu olgulara toplumsal bir yara gözüyle bakmakla yetindiler. Ama
tüm bu gelişmeler yıllar içinde Comics Code’u da
zayıflatıp günümüzde yokolma aşamasına getirdi. Kurulun
halen varlığını sürdürmesinin sebebi olarak Amerikan
toplumunun temelinde yatan muhafazakarlığı gösterebiliriz. Çünkü
her ne kadar çağımızın en modern toplumu olarak lanse
edilse ve bireysel haklar anayasa koruması altında gösterilse de,
Amerikan toplumu içten içe ataerkil aile yapısını ve bu
yapının beraberinde getirdiği kısıtlamaları
savunur. 1954’teki ilk haliyle kıyaslanamasa da, Kod’un 1989’daki hali
bile esasında çizgi roman sektörünün dahi bu sanat dalını hala
çocuklara yönelik bir eğlence biçimi olarak
algıladığını ortaya koymaktadır. Bilindiği
gibi çocuk, aile kurumunun varolma sebebidir ve onu korumak için her türlü
fedakarlık yapılmalıdır. Bu inançla yola çıkanlar,
elbette ki çocuklarını zehirleyebilecek her türlü yayını
kontrol atında tutmak çabasındadırlar. Üstelik sektörün kendi
çalışanları da birer aile mensubudur ve farklı
düşünmeleri beklenemez. O yüzdendir ki CCA halen mevcudiyetini
korumaktadır. Bu durum üzücü olmakla birlikte, bu konuda kendisine
Avrupa’lıları ve onların çizgi romana bakışını
örnek alan kişilerin sayısı her geçen gün artış
göstermektedir. Özellikle yaratılan karakterlerin telif
haklarının yaratıcılarında kalmasını
sağlamak amacıyla yürütülen kampanyalar ve bu alanda elde edilen
başarılar, ileriki yıllar için umut verici olmaktadır.
Çizgi roman yavaş yavaş ticari bir meta olmaktan çıkıp
bireysel fikirlerin paylaşıma açılabileceği bir ortam
haline geliyor ve bu noktada sansürün kısıtlamalarını
aşıyor. Ancak bu, başka bir yazının konusunu
teşkil ediyor...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder